ادبیات نظری تحقیق و پیشینه پژوهش تعاریف و مدلهای تعهد سازمانی و سکوت سازمانی (فصل دوم)

دسته بندي : عمومی » مبانی نظری
دانلود ادبیات نظری و پیشینه تحقیق تعاریف و مدلهای تعهد سازمانی و سکوت سازمانی (فصل دوم)
در 50 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.

مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی


قسمتهایی از مبانی نظری:

تعریف تعهد سازمانی
تعهد از نظر لغوی عبارت است از به‌کار گرفتن، به‌عهده گرفتن، نگاه داشتن، عهد و پیمان بستن. در اصطلاح عبارت است از (صادقی فر ؛ 1392: 66).
1. عمل متعهد شدن به یک مسئولیت یا یک باور؛
2. عمل ارجاع یا اشاره به یک موضوع؛
3. تقبل یا عهده دار شدن انجام کاری در آینده.
اخیراً نگرش تعهد سازمانی عمومیت بیش تری پیدا کرده و در ادبیات تحقیق جایگاهی را بخود اختصاص داده که برای درک و پیش بینی رفتار سازمانی اهمیت پیدا کرده است.
از تعهد سازمانی تعاریف متعددی به عمل آمده است. تعهد سازمانی اغلب به عنوان تمایل قوی برای بقاء عضو در یک سازمان خاص، تمایل برای تلاش بسیار زیاد برای سازمان، باور قاطع در قبول ارزش ها و اهداف سازمان تعریف شده است. به عبارت دیگر تعهد سازمانی یک نگرش درباره وفاداری کارکنان به سازمان و یک فرآیند مستمر است که به واسطه مشارکت افراد در تصمیمات سازمانی، توجه افراد به سازمان و موفقیت و رفاه سازمان را می رساند Peterson,2011, p.117)).
تعهد سازمانی مانند مفاهیم دیگر رفتار سازمانی به شیوه های متفاوت تعریف شده است. معمولی ترین شیوه برخورد با تعهد سازمانی آن است که تعهد سازمانی را نوعی وابستگی عاطفی به سازمان درنظر می گیرند. براساس این شیوه، فردی که به شدت متعهد است ،هویت خود را از سازمان می گیرد، در سازمان مشارکت دارد و با آن در می آمیزد و ازعضویت در آن لذت می برد (Meyer & Herscovitch, 2011, p.307). تعهد سازمانی عبارت از نگرش های مثبت یا منفی افراد نسبت به کل سازمان "نه شغل " است که در آن مشغول به کارند. در تعهد سازمانی شخص نسبت به سازمان احساس وفاداری قوی دارد و از طریق آن سازمان، خود را مورد شناسایی قرار   می دهد (Popool & Sanday, 2013). بوکانان  تعهد را نوعی وابستگی عاطفی و تعصب آمیز به ارزش ها و اهداف سازمان می داند (اسماعیلی؛68:1391) .نهمه  تعهد سازمانی را چنین تعریف می کند: نگرش یا جهت گیری که هویت فرد را به سازمان مرتبط یا وابسته می-کند. کانتر  نیز تعهد سازمانی را تمایل عاملان اجتماعی به اعطای نیرو و وفاداری خویش به سیستم های اجتماعی می داند (احمدپور؛211:1389). به عقیده سالانسیک  تعهد حالتی است در انسان که در آن فرد با اعمال خود و از طریق این اعمال اعتقاد می یابد که به فعالیت ها تداوم بخشد و مشارکت موثر خویش را در انجام آن ها حفظ کند  .(Ozag & Duguma, 2012, p.209) 
وجه اشتراک تعاریف بالا این است که تعهد حالتی روانی است که رابطه فرد را با سازمان مشخص می-کند و تصمیم به ماندن در سازمان یا ترک آن را به طور ضمنی در خود دارد .(Ozag & Duguma, 2012, p.6)  
پورتر  و همکارانش  تعهد سازمانی را موجب پذیرش ارزش های سازمان و تمایل افراد به درگیری در سازمان تعریف می کنند و آن را با معیارهای انگیزه، تمایل به ادامه فعالیت و پذیرش ارزش های سازمان اندازه گیری می کنند و هم چنین تعهد سازماني را بر حسب ميزان شدت تعيين هويت يک فرد با سازمان خاص و ميزان درگيري، مشارکت و همکاري او با سازمان مذکور تعريف نموده اند .(Danek, 2009, p.561)
در ضمن تعهد با مفاهیمی از قبیل وجدان كاري، انضباط و روحیه در حالی که رابطه نزدیک دارد متفاوت است (ترنسار ؛15:1391). 
الف) وجدان کاری عبارت است از احساس تعهد درونی به منظور رعایت الزاماتی که در ارتباط با کار مورد توافق قرار گرفته است. به بیان دیگر منظور از وجدان کاری، رضایت قلبی، تعهد و التزام عملی نسبت به وظیفه هایی است که قرار است انسان آن ها را انجام دهد، به گونه ای که اگر بازرس و ناظری نیز بر فعالیت او نظاره گر نباشد، باز هم در انجام وظیفه قصوری روا نخواهد داشت.
ب) انضباط به معنی تربیت مبتنی بر نظم خاص است، در مسائل اجتماعی، شیوه زندگی مبتنی بر قانون را انضباط گویند که برای رعایت آن قوانین به یک نیروی خارجی نیاز است. در این شرایط، مجریان قانون تنها وظیفه تنبیه خاطیان را به عهده دارند و کسانی که قانون را محترم می شمارند تنها به وظیفه خود عمل کرده اند.
ج) روحیه را نیرویی می دانند که به یاری آن فرد خود را در تطابق کامل با سازمان می بیند و وظایف خود را با علاقه و انضباط انجام دهد. به این ترتیب، روحیه از تطابق فرد و سازمان منتج می شود (ترنسار؛15:1391).


تعریف سکوت سازمانی
افراد در سازمان اغلب دارای ایده ها، نظرات و اطلاعاتی برای ارائه روش های سازنده در بهبود کار و سازمان خود هستند. این کارکردها، بیان کننده مفهومی به نام آوای سازمانی هستند. برخی افراد این ایده ها را ارائه و برخی دیگر تمایلی به ارائه ایده ها، نظرات و اطلاعات ندارند و سکوت می کنند که موریسن و میلیکن   آن را سکوت سازمانی نام نهاده اند (افخمی اردکانی و خلیلی صدرآباد، 68:1391). آن ها سکوت سازمانی را به عنوان یک پدیده جمعی و تمایل کارکنان برای افشا نکردن نظریات و نگرانی-هایشان نسبت به مسائل و مشکلات سازمانی به خاطر ترس از عکس العمل های منفی یا مورد بی توجهی قرارگرفتن، تعریف کرده اند. هم چنین بیان می کنند زمانی که بیش تر افراد در سازمان ترجیح می دهند تا نسبت به مسائل سازمانی سکوت پیشه کنند، سکوت تبدیل به پدید ه ای جمعی می شود که به آن سکوت سازمانی می گویند (شجاعی، 52:1391).
سکوت فقط به معنای سخن نگفتن نیست بلکه می تواند به معنای ننوشتن، حاضر نشدن، نشنیدن و نادیده گرفتن هم باشد. هم چنین سکوت شامل صحبت یا نوشته ای بدون اعتبار و سندیت است. علاوه براین خاموش سازی می تواند اشاره به ساکت کردن، سانسور، بازداری و سرکوب، حاشیه نشین سازی، ناچیزشماری، محرومیت و دیگر شکل های تخفیف و کاستن داشته باشد. تعاریف اولیه سکوت این واژه را معادل وفاداری در نظر می گرفتند و بیان می کردند که بیان نکردن نگرانی ها و نظرات در واقع چیز اشتباهی نیست اما تحقیقات جدید نشان می دهند که جو سکوت در سازمان ها می تواند منجربه ستاده های نامطلوب سازمانی شود (Aylsworth, 2010,p.317). 
سکوت سازمانی پدیده‌ای است که در آن کارکنان سازمان به علل مختلف از اظهار نظر در مورد مسائل سازمان خودداری کرده و سکوت اختیار می‌کنند. سکوت یک علامت بسیار مهم بیماری، استرس، پیری، افسردگی و یا ترس در سازمان به شمار می‌رود و مدیران باید در اولین فرصت عامل آن را ردیابی و برطرف نمایند. بی توجهی به این موضوع می‌تواند سبب اتفاقات وخیم تر و حتی مرگ سازمان شود (Pinder & Harlos, 2011,p.230).
برينسفيلد   بیان می کند كه سكوت كاركنان پديده اي است مسري، چند بعدي، قابل اندازه گيري و بطور معناداري با ديگر پديده هاي سازماني در ارتباط است (Zehir & Erdogan, 2011, p.337).
ون دین  و همکاران  این تعریف را از سکوت سازمانی ارائه داده اند: خودداری عمدی کارکنان از بیان عقاید و نظرات و اطلاعات مربوط به کار (Maria, 2011, p.223).
اگر چه سكوت سازماني بطور كلي به عدم ابراز ايده ها، اطلاعات و نظرات كاركنان بطور عمدي اطلاق مي گردد، اما با توجه به انگيزه هايي كه در كارمند براي سكوت وجود دارد، ماهيت آن متفاوت خواهد بود. برخي اوقات رفتار سكوت مي تواند به دليل تسليم بودن فرد نسبت به هر شرايطي، گاهي به دليل ترس و وجود رفتارهاي محافظه كارانه و برخي اوقات نيز به منظور ايجاد فرصت براي ديگران و اظهار عقايد آن ها باشد (Tulubas & Celep, 2012, p.1223). افرادي كه ايده ها، نظرات و اطلاعات خود را نتوانند بيان كنند و سكوت پيشه كنند اغلب دچار استرس، اضطراب، نارضايتي و افسردگي شده و نهايتاً علاقه به كار و تعهد شغلي آن ها كاهش مي يابد و اين عوامل سبب ترك شغل آن ها مي شود (Perlow & Repenning, 2012, p.201).
سنج  جو سکوت را این گونه بیان می کند: سازمان ها در حالتی مانند "شیوه تفکر سیلو مانند" فعالیت می-کنند که در آن افراد تمایل دارند تا مشکلات را در حوزه وظیفه ای خود حل و فصل کنند و تعاملات موجود میان بخش های مختلف را نادیده می گیرند. بنابراین افراد دوست دارند تا درباره این موضوعات فقط در خلوت خود به بحث بپردازند. سنج ادامه می دهد که چون برخی از مدیران مدت های مدیدی را در محیط هایی سپری کرده اند که ترس و تهدید و سکوت، هنجارهای غالب بوده اند. بنابراین نمی توانند گزینه دیگری را غیر از این موارد تصور کنند. این فضای محدود برای صادق بودن نسبت به مسائل سازمانی منجربه ساکت ماندن، تقویت نارضایتی های موجود و بوجود آمدن هنجارهای ایجاد سکوت برای افراد تازه وارد می شود (Dimitris & Vakola, 2013, p.9).


قسمتی از پیشینه پزوهش:
•    گلپرور و همکاران(1392) در تحقیقی تحت عنوان الگوي ساختاري رابطۀ تناسب فرد شغل، با فرسودگي هيجاني و نگرش هاي شغلي به موضوعاتی از قبیل تناسب فرد  شغل، فرسودگي هيجاني، رضایت شغلی  و تعهد سازمانی پرداختند. اين پژوهش با هدف بررسي الگوي ساختاري تناسب فرد  شغل با فرسودگي هيجاني، رضايت شغلي و تعهد سازمانی اجرا شد .روش پژوهش همبستگي و جامعه آماری پژوهش كاركنان شركت لاستيك دنا (800 نفر) بودند كه از میان آن ها با استفاده از نمونه گيري در دسترس 300 نفر انتخاب شدند. ابزار سنجش شامل بود. تحلیل داده ها از طریق ضريب همبستگي پيرسون، الگوسازي معادله ساختاريی(SEM) و تحليل واسطه اي انجام شد. يافته ها نشان داد تناسب فرد  شغل با فرسودگي هيجاني رابطه منفی و معنادار دارد. فرسودگی هیجانی نیز با رضایت شغلی و تعهد سازمانی رابطه منفی و معناداری دارد. همچنین نتایج الگوسازی معادله ساختاری همراه با تحلیل واسطه ای نشان داد: فرسودگی هیجانی نقش متغیر واسطه ای پاره ای را در رابطه تناسب فرد شغل با رضایت شغلی و همچنین رضایت شغلی نیز نقش متغیر واسطه ای کامل را در رابطه فرسودگی هیجانی با تعهد سازمانی ایفا می کند.
•    واکولا و بوراداس(2012) تحقیقی با عنوان پیش سازها و پیامدهای سکوت سازمانی انجام دادند. نمونه آماری تحقیق شامل 677 نفر از کارکنان شرکتی بودند که در بخش فناوری با هدف توسعه و فروش نرم افزار، فعالیت داشتند. در این پژوهش سه بُعد سکوت سازمانی به منظور بررسی تأثیر آن بر رفتار سکوت کارکنان، تعهد سازمانی و رضایت شغلی ایجاد و اندازه گیری شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه بود که پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرانباخ مورد تأیید قرار گرفت. نتایج نشان داد که نگرش سرپرستان به سکوت، نگرش مدیر ارشد به سکوت و فرصت های ارتباطی، رفتار سکوت کارکنان را پیش بینی می کند و با آن رابطه دارد هم چنین این سه بُعد با تعهد سازمانی و رضایت شغلی نیز رابطه دارد.


فهرست مطالب به شرح زیر میباشد:
2-1-12) تعریف تعهد سازمانی   
2-1-13) فرایند ایجاد تعهد سازمانی   
2-1-14) اهمیت تعهد سازمانی و راه كارهای افزایش آن   
2-1-15) مدل ها و نظریه های تعهد سازمانی  
2-1-16) عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی   
2-1-17) نتایج و پیامدهای تعهد سازمانی   
بخش دوم: سکوت سازمانی  
2-2-1) تعریف سکوت سازمانی   
2-2-2) علل و انگیزه سکوت سازمانی   
2-2-3) عوامل ایجاد کننده سکوت سازمانی   
2-2-4) انواع سکوت و پیامدهای آن  
2-2-5) مدل های سکوت سازمانی  
2-2-6) روش های غلبه بر سکوت سازمانی  
بخش سوم: پیشینه تحقیق  
2-3-1) پیشینه مطالعاتی در داخل کشور  
2-3-2) پیشینه مطالعاتی در خارج از کشور  


نحوه دانلود : بلافاصله پس از پرداخت آنلاین قادر به دانلود فایل خواهید بود و همچنین یک نسخه از “لینک دانلود” نیز برای شما ایمیل می شود.
دسته بندی: عمومی » مبانی نظری

تعداد مشاهده: 288 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 50

حجم فایل:168 کیلوبایت

 قیمت: 15,700 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    • مناسب جهت استفاده کلیه پژوهشگران


  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب فایل word و قابل ویرایش